Wednesday, January 6, 2010

Pesona Sore

Maghrib begitu memang jarang. Di atap langit ada garis - garis kuning. Lapis - lapis awan yang panjang, bergaul tona oren dan kelabu. Campuran warna begitu biasanya membentuk pemandangan berwarna haibrid. Sedikit kuning, oren dan seakan gelap.

Dan di tepi sudut berdiri seorang lelaki gay memandang langit. Semacam ada OST dendangan Foo Fighter berlagu. lari dan beritahu semua malaikat/ini mungkin mengambil masa sepanjang malam.../..lari dan beritahu semua malaikat yang semuanya, baik2 (belaka)..

Di situ, di bawah atap langit, lama lelaki gay tercegat. Manusia yang memakai pakaian sukan ketat-ketat semuanya sudah pulang. Seketika tadi, di sekitarnya penuh dengan aksi senamrobik dan akrobatik. Tua, muda dan kanak-kanak. Yang paling mengasyikkan mata ialah bila lintasnya sekumpulan perempuan berpeluh yang berlari - lari anak. Owh ya, sudah tentu sekali mereka memakai singlet, paling kurang pun baju fit yang ketat. Baru bersenam namanya. Tapi tidak untuk mata lelaki gay, dia (kan) adalah seorang gay, justeru mana mungkin melayan perempuan seksi.

Sekarang sepi, yang ada cuma lelaki gay, langit dan di depannya tasik sepelaung. Hidupnya memang begitu. Dalam kesibukan manusia, dia cipta ketenangan sendiri.

Mata lelaki gay masih ke atas. Sampai garis berwarna hilang, baru aku pulang! katanya. Ketika bayang tiga ekor burung terbang terbentuk di atas tasik, air berkocak. Ombak kecil beralun menyentuh kaki lelaki gay.

Sepi yang indah semakin kacau bila ombak tasik semakin galak menyentuh kaki. Kali ini perciknya sudah sampai ke lutut. Lelaki gay bertapak ke belakang. Selangkah. Pelik.

Dari kocak air dan alun ombak, buih - buih berasap membuak ke permukaan. Semakin berbuih. Semakin berasap. Lelaki gay terpana. Pesona maghrib sudah lenyap sama sekali.

Di hadapannya satu susuk yang semakin jelas. Ya, susuk tua. Ngeri. Busuk. Di lengan susuk tua keluar nanah merah. Di dada susuk tua berbulu kerinting.

Lelaki gay kaku. Gigi kuning berkarat betul-betul bertentang seinci dengan batang hidungnya. Tengik yang amat.

Kau siapa? - susuk tua bersuara garau.

Mail! dan kau? - lelaki gay jawab dan bertanya set yang sama.

Aku ialah masa silam kau! - balas susuk tua, air liur terpercik ke muka.

Lalu sahaja lelaki gay berlari pulang dalam kekejangan otak. Sampai di bilik, pintu di kunci serapat mungkin. Novel - novel inggeris berselerak di bucu. Kaca mata di lempar ke tepi katil. Dia terbaring di tilam kusam.

Tahun akan berakhir sebentar lagi, dia masih mengadap dinding. Dan nanti, gerhana bulan.

2 comments: