Friday, February 26, 2010

Baca Mesenjer; Bukan Wakil Tuhan. Atau Dia Sebenarnya Enjel Yang Jatuh ke Bumi?

aku pernah tulis kepadanya dulu. sebagai respon (baca : komen) untuk perbualan yang dasarnya tiada hala tuju.

'oh gua ingatkan moraliti hanya wujud di zaman nabi'.

meloncat - loncat dari satu ayat ke ayat lain. dan meleret - leret melayan kepala yang punya bintang dan bulatan warna - warni (pelangi?). hidup sememangnya begitu bukan? kadangkala perbualan ringan yang biasa - biasa bisa  buat kita teruja.  kadangkala saat yang tidak penting akan beri momen kekal yang menjadi dadah kepada kita tatkala ketagih. kadangkala kegembiraan yang sekejap mampu buat kita tersenyum sepanjang nyawa. kadangkala  perit dan pedih hati itulah punca suntikan yang kita namakan spirit.  kadangkala  benci  adalah cinta yang ditidakkan oleh ego. kadangkala, kadangkala, kadangkala, kadangkala, kadangkala, kadangkala.. ah~~ bulshit maderfaker. 

'katalah kitab yang terakhir itu; kau sememangnya beriman terhadapnya. dan kerana apa? kerana yang ada di dalamnya adalah kebenaran (autoriti kebenaran). atau kerana yang ada di dalamnya adalah kata - kata tuhan (autoriti tuhan) ?' - ini soalan aku yang baru, untuk kau; manusia.

..
bukan aku sinis 
kau jangan mengatheis..
..
akan bersidang segala ruh
anakmu hari ini makan apa
nasi atau beer
ketawany palsu tangisnya tanpa suara.. 
-Kassim Ahmad,1960-

hidup ini cuma ada dua, pertama nikotin dan kedua kafein.

ada juga yang sebut begini 'hidup ini indah cukup sekadar ada serbuk - serbuk putih dan daun-daun kering' wow! rare sungguh awak. wow! wow! wow! (macam gampang) 

--

Bobby Ali tuliskan ini, dan dia tinggalkan di bawah pintu. swit kan? macam babi gemuk. dan pendek.

3 comments:

  1. :) buka mata, buka hati.

    thanks.

    ReplyDelete
  2. "kadangkala benci adalah cinta yang ditidakkan oleh ego"

    bukankah kalau kita zahirkan kebencian itu bermakna kita peduli akan zat yang dibenci? justeru, benci secara muktamad adalah cinta yang ditidakkan ego.

    aku rasa.

    ReplyDelete