Tuesday, January 12, 2010

Mimpi Penari Bogel

Fatty bermimpi lagi malam ini. Berulang-ulang mimpinya, sampai berpeluh lebat bila bangkit, macam baru lepas orgasme. Dan dia akan terbaring menghadap syiling, kipas berpusing, bilik gelap tanpa cahaya,tidak boleh tutup mata dan nyenyak kembali.

Dalam mimpinya semuanya jelas dan terang. Semuanya dirasakan benar-benar wujud, dan bila bangun dia dalam posisi terakhir menyebabkan dia terjaga. Kalau tengah mengangkang, begitulah dia bangkit dengan kedua belah kaki terangkat ke atas. Kalau tengah berpusing di tiang besi, dengan sebelah kaki memaut batang besi, begitulah dia bangun, sebelah kakinya memeluk kemas bantal peluk panjangnya. Dia hairan, benar-benar tidak percaya. Tidak mungkin dia cintakan kerjanya sampai termimpi-mimpi. Logik nya kalau kerja polis, tak mungkin bermimpi memegang pistol dan bangun memegang pistol, atau doktor bermimpi membedah orang, takkan lah doktor itu bangun memegang skapel. Dia pasti kebarangkalian itu tidak wujud, kalaupun ada mesti orang itu tidak normal, sudah sampai tahap gila.
Dia berjumpa doktor, menerangkan masalah, doktor periksa tiada apa yang pelik, akhirnya cuma pesan ringkas, basuhlah kaki sebelum tidor. Sialan punya nasihat.

Kerja wujud dalam ruang sedar, bukan bawah sedar. Setiap hari kita berfikir tentang apa yang kita lakukan, proses pemikiran kerja tidak mungkin wujud dalam ruang bawah sedar. Penulis tidak akan mampu menulis sewaktu tidur, begitu juga pelukis, atau pemotong kayu atau pesawah. Cuma pemimpin boleh buat, tetapi dia bukan pemimpin, bukan ahli politik, kerja itu buat dia rasa jijik.

Dia membuka kembali ingatan, seolah membuka helai demi helai kertas dalam majalah. Semuanya dia ingat terang dan jelas. Sampai satu ketika, saat terjaga dia kabur adakah ruang gelap dalam bilik itu masih lagi mimpi. Lama-lama dia fikir, dia boleh jadi gila.

Dalam mimpi itu, Fatty bukan dalam pakaian kerjanya. Dia pakai kerudung putih, baju kurung putih dan sarung warna biru laut. Di kerudungnya, ada tanda nama 'Fatimah'. Namanya, baju sekolahnya. Cuma itu berbeza, yang lain semuanya sama, lampu yang berpusing di syiling kelab, lagu yang menggoda pinggulnya bergoyang dan bergesel dengan tiang besi, tangan kirinya yang meraba kawasan antara pehanya, tangan kanannya yang memegang dadanya. Rengkuhan nafas yang sengaja dikuatkan supaya lelaki-lelaki di depan mendengarnya. Dan waktu dia penjamkan mata pun waktu beraksi, dia masih dapat mendengar turun naik lelaki-lelaki pemberi tip di depannya. Dia ingat itu semua, cuma pakaiannya lain. Cuma pakaiannya. Uniform sekolah itu sudah lama dia campakkan entah ke mana, dia pasti tiada lagi dalam simpanan.

Itu yang membingungkan dia, uniform sekolah itu. Mengingatkan dia semasa naif dan suci, sebelum direnggut hormatnya.Sebelum Fatty wujud, yang ada hanya Fatimah gadis kota suci, sekarang Fatty gadis estet hina.

Dia bangun pergi ke bilik air, menghadap cermin, dipegangnya cermin, diteliti setiap lekuk wajahnya melalui cermin. Pintu bilik air tertutup perlahan-lahan, ada bunti krek krek krek, engselnya sudah berkarat. Tidak ada hantu di belakang, ju-on dan hantu semua sudah jadi bintang filem.

Di belakang pintu, ada uniform sekolah yang tergantung.

Dan Fatimah.



3 comments: