Tuesday, March 22, 2011

Orgel II

Lohong dalam dada, seketul daging sudah dicabut keluar. Darahnya masih menitis di dada, melekat di baju melekit peluh. Aku berjalan terhuyung hayang, menekan dada. Mengingat-ngingat semuanya akan jadi sempurna. Payung jatuh ke jalan, kaki jadi longlai di pasak bumi.

Orang yang lalu lalang menjeling tajam, aku buat-buat tidak peduli. Melihat ke belakang ke arah rumah pintu biru. Aku baru keluar tadi, memilih untuk jadi manusia tiada hati hurufiahnya. Perasaan ini tidak boleh lagi wujud, kerana diamnya di hati. Manusia tanpa hati tidak boleh ada diri.

Aku menyedut nafas dalam-dalam. Langit mendung, hujan turun rintik. Angin hujan sejuk dingin. Burung-burung kicau di langit, terbang tanpa hala tuju. Jalan semakin sesak dengan manusia yang makin ramai lalu lalang. Mata bergenang, tangan mengeletar, perut berbunyi, otak berfikir.

Kembali mengetuk pintu yang baru sekejap tadi aku keluar.Dia membuka pintu, riak mukanya tidak berubah melihat aku tercegat di depan.





No comments:

Post a Comment