Wednesday, December 16, 2009

Uda dan Dara II : versi pop separa fiksi


6.03 pagi, sujud terakhir Uda sangat lama. biasa begitu. sejuk subuh dan hangat selimut tidak pernah mematikan terus lena tidurnya. tambah-tambah di tempat yang Uda diami sekarang. terima kasih kepada abah. kalau tidak kerana rotan sewaktu Uda masih mengenal alif ba dan ta, mungkin hari ini niat mandi wajib pun uda perlu baca teks.


kata uda "ya Rahim, andai Kau takdirkan cinta adalah hak setiap hambaMu, maka Kau temukan hak aku - temukan aku dengan perempuan. takdirkan aku dengan yang solehah". lalu sahaja jauh di hulu hati, imej Miyabi di sofa terbayang. dan setiap kali doa dikirim ke langit, nama Siti Aisyah mahupun Siti Asiah jarang terlintas. Miyabi lebih dominan.


maka Uda tahu, tuntutan sarakah adalah klimaks kepada takrifan cinta suci yang dia faham. yang dia diajar, 'cinta itu manis, ikhlas dan tulus'. -uda 16dis09-


7.31 pagi, sejadah terlipat di bucu katil. seketika kemudian, brekfes di ruang beranda tepi cerun, Uda cicah strawberi dengan coklat. semalam lagi menu begitu dirancang. 'borjuis' katanya. embun masih berterabur membentuk atmosfera pagi yang redup. dingin. di bawah cerun kaki bukit, tiga orang bangla sedang kutip daun teh. uda biarkan matanya hanyut di celah lereng dan fikirannya los di balik embun. damai.


"sori. .. maaf.... ... .. ada gula? saya pemanis orangnya". wetres yang lalu di pinggir meja disapa Uda. wetres menoleh seraya tersenyum melihat tiga peket kecil berlabel sugar sudah pun terbuka dan kosong isinya di tepi cawan. "..ada encik.." wetres membalas. senyum lagi. Uda senyum kembali. wetres datang membawa dua peket sugar dan diletakkan di tepi cawan. wetres tunduk hormat. Uda senyum kembali, "terima kasih". dan kopi panas dikacau Uda dengan sudu kecil.


2.59 petang, udara Cameron masih kabus. Uda seorang di tengah manusia ramai. sebuah famili di dalam kedai bunga berborak mesra. tiga jambak bunga ros dibalut dengan kertas Utusan Malaysia. ada perkataan besar 1Malaysia di kertas pembalut, muka kaum pemodal di tepi. seronok bershoping. Uda pula seronok melihat gelagat. Uda damai mengikut rentak kaki depan deretan kedai.


12.27 tengah malam, tivi di bilik 603 bercerita riang. tele-drama Nur Kasih yang diulang tayang rancak berputar. Uda sesak. dadanya berat. kakinya hangat. Uda berpeluh dalam suhu airkon. dan di atas Uda, ada seorang perempuan. "nama saya Dara". balas perempuan-di-atas-Uda pukul 7.54 pagi tadi, sebelum Uda tinggalkan kofihaus.


baju seragam wetres bersepah di tepi katil, depan pintu, atas tivi. ada coli hitam tepi lampu meja. sejadah sudah terjatuh ke sisi katil. lipatan pukul 7.31 pagi berkedut.


.....


[anekdot]


'cintailah perempuan kerana tuhan'. ungkapan paling mengarut sepanjang hidup Uda. abah selalu titipkan kata itu ke telinga bila uda mula menginjak dewasa. apa - apa jua, hatta dalam bercinta, bercintalah kerana tuhan. bulshit maderfaker. dogma ini utopia. "aku realist", bisik Uda. walau hakikatnya memang perlu begitu. apa-apa jua perlu 'kerana tuhan'. sekali lagi... maderfaker.


Uda teringatkan abah. ditepinya ada Dara keletihan. dan embun malam makin rancak...

5 comments:

  1. trimas sudi singgah blog wa.! best o crita uda dan dara ni. boleh jadi nobelis.

    ReplyDelete
  2. kau mmg pandai berkate2 dlm penulisan...
    adakh cerite ini melalui imagenasi kau atau pengalaman kau?

    ReplyDelete
  3. syida : cerita. malti-sisi. ;)

    oranglidi : nobelis terlalu komersial istilahnya.

    nazrin : episod zina bersama dara

    rose : hibrid

    ReplyDelete